Publikationen

Macgilchrist, Felicitas, Jarke, Juliane, Allert, Heidrun & Cerratto Pargman, Teresa. Eds. (2024). Designing Postdigital Futures (Special Issue): Postdigital Science and Education. https://link.springer.com/journal/42438/volumes-and-issues/6-1


Macgilchrist, Felicitas, Jarke, Juliane, Allert, Heidrun & Cerratto Pargman, Teresa (2024). Design Beyond Design Thinking: Designing Postdigital Futures when Weaving Worlds with Others. Postdigital Science and Education 6(1): 1-12. https://doi.org/10.1007/s42438-023-00447-z


Macgilchrist, Felicitas (2024): Design justice and educational technology: Designing in the fissures. In B. Williamson, J. Komljenovic, & K. N. Gulson (Eds.), World Yearbook of Education 2024 (Digitalization of Education in the Era of Algorithms, Automation, and Artificial Intelligence) (pp. 294-310). Routledge.


Autorinnenkollektiv FaBuLoUS (Herausgeberinnen): Antje Moebus, Elisa Dittbrenner, Felicitas Macgilchrist, Heidrun Allert, Iris Bockermann, Karin Demuth, Katharina Nölle, Katharina Poltze, Linya Coers, Lisa Schramm, Lydia Murmann, Sandra Berner (2023): MÖGLICHKEITSRÄUME ZWISCHEN FABLABS UND SCHULEN. Perspektiven und praktische Erkundungen. München 2023 (Dezember), 200 Seiten, ISBN 978-3-96848-122-7


Poltze, Katharina (2023): Review of Petar Jandrić, Alison MacKenzie, and Jeremy Knox (Eds.). (2023). Constructing Postdigital Research: Method and Emancipation. Postdigital Science and Education. https://doi.org/10.1007/s42438-023-00438-0


Macgilchrist, Felicitas, Jarke, Juliane, Allert, Heidrun, & Teresa Cerratto Pargman (2023): Designing postdigital futures: Which designs? Whose futures? Postdigital Science and Education, online firsthttps://doi.org/10.1007/s42438-022-00389-y


Coers, Linya & Dittbrenner, Elisa (2023): Grundschüler*innen in deinem FabLabhttps://doi.org/10.26092/elib/2044.

Ausgehend von forschungsbasierten Erfahrungen der Kooperation zwischen Grundschule und FabLab wurden für verschiedene Zielgruppen Handreichungen entwickelt, die den Einstieg in gemeinsame Projekte erleichtern sollen. Diese Handreichung richtet sich an FabLabs, die eine Kooperation mit Grundschulen aufbauen wollen.


Coers, Linya & Dittbrenner, Elisa (2023): Mit Grundschulen ins FabLabhttps://doi.org/10.26092/elib/2045

Ausgehend von forschungsbasierten Erfahrungen der Kooperation zwischen Grundschule und FabLab wurden für verschiedene Zielgruppen Handreichungen entwickelt, die den Einstieg in gemeinsame Projekte erleichtern sollen. Diese Handreichung richtet sich an Grundschullehrer*innen, die mit ihrer Klasse ein FabLab besuchen möchten.


Dittert, Nadine; Bockermann, Iris; Katterfeldt, Eva-Sophie; Moebus, Antje (im Druck, 2023): Digital Media and Bildung – In Memoriam of Heidi Schelhowe. In: International Journal of Child-Computer Interaction, Special Issue on Computational Empowerment and Children. ISSN: 2212-8689

https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2023.100564

[This special issue is dedicated to the life and legacy of Professor Dr. Heidi Schelhowe (1949-2021), whose work will have a lasting impact on Child-Computer Interaction and the potentially empowering role of technology in the lives of children.]

https://www.sciencedirect.com/journal/international-journal-of-child-computer-interaction


Poltze, Katharina; Demuth, Karin; Eke, Sabrin; Moebus, Antje; Macgilchrist, Felicitas (2022): Erfahrungen des Partizipierens. Reflexionen zu partizipativen Forschungs- und GestaltungsprozessenBildungsforschung 2022(2). 1-14. https://doi.org/10.25539/bildungsforschung.v0i2.900  (Open Access!)


Bockermann, Iris; Borchers, Jan; Brocker, Anke; Lahaye, Marcel; Moebus, Antje; Neudecker, Stefan; Stickel, Oliver; Stilz, Melanie; Wilkens, Daniel; Bohne, René; Pipek, Volkmar; Schelhowe, Heidi (2021): Handbuch Fab Labs: Einrichtung, Finanzierung, Betrieb, Forschung & Lehre. Bombini Verlag, ISBN  978-3-946496-26-7, 256 Seiten